donderdag, februari 17, 2011

Tout à Fait


Een echte leuke en mooie dag was het vandaag! Vanmorgen ijskristallen tegen het raam, om 11 uur scheen de zon volop en stond ik met mijn nieuwe outfit bij Rita aan de deur. Een dagje Maastricht stond op het programma.
Parkeren deden we aan het Vrijthof. Altijd gemakkelijk zo een ondergrondse parking al vind ik dat dikwijls wel duur.
Op het Vrijthof zagen we een paar gekke figuren staan. Niet moeilijk, het is bijna carnaval en dat wordt heel erg gevierd in Maastricht. We dachten dat de beelden uit papier mache waren maar ze leken wel uit porselein te zijn.

Rita trakteerde met haar sterrenrestaurant Bongo bon op een lunch bij Tout à Fait. Wat een bofkont ben ik toch ;) We werden er heel vriendelijk ontvangen. "Jullie hadden gereserveerd met een bongo bon geloof ik. Wel dames, dan zullen we jullie eens lekker verwennen vandaag." .... Ik had wel mijn camera mee maar geen papiertje en stylo zoals Myriam altijd bij heeft.
De amuses beloofden alvast dat het lekker ging zijn. We dronken een wijntje uit de Elzas en kregen er hapjes bij zoals kroepoek, gemarineerde knoflook, gevogelte balletje, de naam van de stokjes en de andere koekjes ben ik al vergeten. De beginletters van het 1 Michelin ster restaurant vonden we wel origineel bedacht.
Dan volgde een sushi die bijzonder lekker en fris smaakte en een coquille.
Het interieur van de zaak vond ik wel ok, alleen de rode ledverlichting was niet mijn smaak.
Tijd voor het voorgerecht!
3 soorten vis, het rechter was een tempura, links ervan een artisjok, dan een stukje rauwe vis, boontjes en eentje met fijne groentjes erop. De zalfjes weet ik niet meer, ik heb dan ook niet voor dokter gestudeerd ;)
Het volgend gerechtje was een kabeljauw hete bliksem. Erg lekker!
Rita ging naar het toilet en de ober kwam meteen een praatje slaan zodat ik niet in het niets moest rondkijken. Terwijl hij vertelde plooide hij Rita's serviette mooi in een driehoek en schoof haar stoel naar achter tegen dat ze terug kwam.
We dronken een half literke bru bruisend bij het eten. We wilden nog winkelen en moesten we wijn drinken zouden we te moe worden. Het gekke was, de ober had precies aan ons gezien dat wij geen wijn drinkers waren. Hij bood zelf bijna aan om een flesje water te drinken in plaats van wijn. Ik vond het trouwens een aangename joviale mens!

En toen, toen kwam het hoofdgerecht. Tja, dat was nu niet ons ding. Kwarteltje met rode biet, champignons met een mousse van levertjes of zoiets, uitjes en een gelatine achtig iets van foie gras.
De borststukjes waren echt rauw en dat vond ik echt niet lekker. Nu ja smaken verschillen en ons nagerechtje zou dat wel goed maken maar eerst kregen we nog een tussendoortje. Een leuk glaasje met passievrucht en gedroogde kokosnoot. Zooo lekker en heel fris.
Tenslotte nog het dessert. Goh wat een lekkernij. De ober vertelde ons dat het nagerecht bestond uit LEGO blokjes chocolade, ijs met lychees en een koekje weet ik veel.

We dronken nog de lekkerste cappuccino ooit. Meneer had jaren gewerkt in het Kruisherenhotel waar hij leerde cappuccino's maken.
Hij kwam nog met een tablet vol lekkers waar we nog drie toetjes mochten kiezen en er stond nog een waaiertje met flinterdunne koekjes op tafel. Een Bongo sterrenrestaurant bon kost 125 euro. We dronken een glaasje wijn als aperitief, een flesje water en een koffie en betaalde hiervoor nog eens 42 euro. Voor mij was het een geslaagd etentje ook al vond ik het hoofdgerecht minder.

Na dikke 2 uur aan tafel gezeten te hebben waren we toch wel blij dat we de benen konden strekken al duurde het voor mij niet lang of ik kreeg al pijn aan mijn voeten. Mah Tine toch! Ik droeg tamelijk nieuwe schoenen. Had ik dat maar niet gedaan. Enfin, we hebben dus nog kleine 3 uurtjes gewinkeld en dan wilden we toch nog eens naar het hotel wandelen waar de ober van Tout à fait over vertelde. Hij zei dat het Kruisherenhotel ooit een klooster geweest is. Na een keer of 3 de weg gevraagd te hebben zijn we dan iets gaan drinken in dit hotel. Ik was toch wel een beetje onder de indruk. De geschiedenis over het hotel kan je hier lezen. Maastricht heeft zoveel leuke plekjes. Wijk af van de gewone winkelstraatjes en wandel in de achterbuurten. Je zal je ogen optrekken. Een erg mooie stad is Maastricht.
Het was 7 uur toen we terug thuis waren. Ik kocht een heel fleurig sjaaltje van Desigual. Rita was ook blij met haar nieuwe broek en t-shirt.
*Een speciale dank gaat uit naar Rita voor een superleukelachdag en aan de chef van Tout à Fait voor het lekkere eten *
Als je op de foto's klikt kan je ze in een groter formaat bekijken.

1 opmerking:

MyriamC zei

Wow, niet mis zeg! Dat hoofdgerecht zou mij ook niet aanspreken. Dat vind ik ook altijd vervelend van zo'n verrassingsmenu.
Wij hebben van Kristof & Sofie met kerstmis een Bongo gekregen voor een gastronomisch diner. Moeten we ook maar eens iets voor uitkiezen.
Die ex-kerk ziet er schitterend uit.